Na co si dát pozor při uzavírání smlouvy o stavebním spoření
Nevýhodou provizního způsobu prodeje je to, že zprostředkovatel se může dostat do konfliktu zájmu. Dobrý finanční poradce uvažuje dlouhodobě a hledá řešení, které je výhodné pro klienta, bez ohledu na vlastní provizi. Ví, že pokud klienta přemluví k nevýhodnému obchodu, získá sice provizi, ale pravděpodobně o tohoto klienta přijde. Poškozený klient se příště obrátí na někoho jiného. Bohužel však existují také zprostředkovatelé, pro které je hlavním kriteriem nikoli spokojený klient, ale vlastní provize. Takoví zprostředkovatelé poškozují nejen klienty, ale dělají starosti i stavebním spořitelnám, protože poškozují jejich dobrou pověst. Jaké jsou tedy nejčastější prohřešky těch nepoctivých?
Čím vyšší cílová částka, tím vyšší provize (a poplatky)
Neukončujte smlouvu zbytečně
Častým tahem nepoctivých prodejců je, přemluvit klienta, aby smlouvu o stavebním spoření ukončil a naspořené peníze uložil jinak. Buď do nové smlouvy o stavebním spoření, nebo do jiného finančního produktu (mezi prodejci jsou oblíbené zejména pojistné produkty a podílové fondy).
Pokud stavební spořitelna klientovi sníží úrokovou sazbu (po šesti letech spoření a splnění dalších podmínek), je samozřejmě na místě uvažovat, zda se vyplatí přesunout peníze z účtu stavebního spoření někam jinam. I pak je však nutné dobře uvážit, kam naspořené prostředky uložit.
Neuzavírejte zbytečně novou smlouvu
Klient, který má uzavřenou smlouvu o stavebním spoření a má zájem o úvěr, měl by se snažit především využít již existující smlouvu o stavebním spoření. I když při uzavírání této smlouvy nebylo původně počítáno s čerpáním úvěru, velmi často je možno upravit cílovou částku a někdy i tarifní variantu smlouvy. Pro nepoctivého prodejce je však výhodnější, stávající smlouvu ponechat stranou nebo dokonce ukončit, a přimět klienta uzavřít smlouvu novou.Posoudit, co je pro klienta výhodnější, nemusí být v podobné situaci jednoduché. V případě pochybností nezbývá, než si nechat předložit všechny možné varianty, a poradit se ještě s někým jiným.
Jak postupovat?
Pro toho, kdo se nezajímá o svět financí může být obtížné se při uzavírání smlouvy ve všem orientovat. Platí však jedna dobrá zásada: podepisujte jen to, čemu rozumíte. Proto se ptejte. Ptejte se na poplatky, na termíny, na úrokové sazby, na možnosti změn. A u důležitých věcí se ptejte, kde je to uvedeno ve smlouvě či v obchodních podmínkách. V orientaci může pomoci přehled nejdůležitějších ustanovení všeobecných obchodních podmínek jednotlivých stavebních spořitelen.
- Ptejte se!
- Podepisujte jen to, čemu rozumíte!
- S rozhodnutím nespěchejte!
Zdaleka nejlepší však je, když má klient vyzkoušeného finančního poradce, kterému může důvěřovat.
Jaké jsou vaše zkušenosti?
Pište nám! Buď do Facebookových komentářů níže, nebo na diskusním fóru – s čím jste se setkali, jak jste vy spokojeni se službami vašich finančních poradců.Autor: Petr Kielar