
Encyklopedie stavebního spoření
OBSAHZákon o stavebním spoření
Stavební spoření v České republice je regulováno zákonem o stavebním spoření č. 96/1993. Tento zákon nabyl účinnosti 1. 4. 1993 a od té doby byl několikrát novelizován. Zákon definuje samotný produkt stavebního spoření, výši a podmínky výplaty státní podpory a upravuje také činnost stavebních spořitelen.
Níže najdete chronologický seznam jednotlivých novel včetně plného textu a stručného komentáře.
Neoficiální plný text
Zákon 349/2023 Sb. o konsolidaci veřejných rozpočtů se dotkl také stavebního spoření. Hlavní změnou bylo snížení státní podpory z 10 % na 5 % z ročně uspořené částky. Zákon také umožnil stavebním spořitelnám poradenskou činnost související s poskytováním státních dotací na ekologické účely.
Přehled nejdůležitějších změn:
- Stavebním spořitelny mohou vykonávat poradenskou činnost související s poskytováním státních dotací na ekologické účely (§ 2a).
- Ruší se specifická definice osoby blízké, která byla v § 5 odst. 3), nadále se bude vycházet z definice osoby blízké dle občasného zákoníku.
- Stavební spořitelny mohou poskytovat úvěry na ekologické účely (§ 6 odst. 1 písm. k)
- Stavební spořitelny nesmí poskytovat překlenovací úvěry, pokud by to způsobilo prodloužení čekací doby na úvěry ze stavebního spoření (§ 9 odst. 2).
- Uvolňuje se limit pro poskytování překlenovacích úvěrů a tzv. „komerčních úvěrů“ (§ 9 odst. 3).
- Rozšiřují se možnosti stavebních spořitelen získávat externí zdroje (§ 9 odst. 5).
- Státní podpora se snižuje z 10 % na 5 % z ročně uspořené částky (§ 10).
Neoficiální plný text
Věcně nepodstatné změny v souvislosti se zákonem o elektronizaci postupů orgánů veřejné moci (zrušeny dosavadní odst. 4 a 5 v § 15, zrušen § 15a).
Neoficiální plný text
Pouze nepodstatné formální úpravy v souvislosti se změnou zákona o bankách (pojem „bankovní dohled“ byl nahrazen pojmem „dohled“).
Neoficiální plný text
V souvislosti se zákonem 110/2019 o zpracování osobních údajů byl § 16c doplněn o nový odstavec 3.
Neoficiální plný text
Formulační úprava § 9 odst. 1 písm. d) provedená v souvislosti s novelou zákona o dluhopisech (týká se možností stavebních spořitelen investovat do krytých dluhopisů).
Neoficiální plný text
Nepodstatná změna § 9 odst. 1 písm. g) provedená v souvislosti s novelou zákona o platebním styku.
Neoficiální plný text
Změna v souvislosti se změnou občanského soudního řádku. Umožňuje Ministerstvu financí poskytovat soudům a soudním exekutorům informace o účastnících stavebního spoření.
Neoficiální plný text
Změna v souvislosti s přijetím zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich a zákona o některých přestupcích. Namísto správní delikt se nově používá slovo přestupek, věcné změny tato novela nepřináší.
Neoficiální plný text
Technická novela, která především posiluje pravomoci Ministerstva financí při vykonávání dozoru nad dodržováním zákona o stavebním spoření. Z pohledu klientů je zde zajímavé pouze doplnění registrovaných partnerů mezi osoby blízké (§ 5 odst. 3).
Neoficiální plný text
V souvislosti se zákonem o spotřebitelském úvěru mění zákon 258/2016 Sb. v § 9 odst. 1 rozsah činností, které smí stavební spořitelna provozovat.
Neoficiální plný text
Zákon 298/2016 Sb. přináší pouze nepodstatnou technickou změnu § 9a odst. 5.
Neoficiální plný text
Zákon 104/2016 Sb. přidává do § 5 nový odstavec 13, kterým se zjednodušuje ukončování smluv o stavebním spoření nezletilých dětí. V případě, že s ukončením smlouvy souhlasí všichni zákonní zástupci a k ukončení smlouvy dojde po uplynutí šestileté vázací lhůty, není již nutné rozhodnutí opatrovnického soudu.
Neoficiální plný text
Zákon 135/2004 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti se stanovením přístupu k činnosti bank, spořitelních a úvěrních družstev a obchodníků s cennými papíry a dohledu nad nimi, se dotkl také zákona o stavebním spoření. Upraven byl § 16a a nově byl přidán § 16aa. Oba paragrafy upřesňují správní delikty a příslušné sakce. V § 16b byly upraveny kompetence Ministerstva financí ČR a České národní banky. Další změny jsou pouze formulační.
Neoficiální plný text
V souvislosti s přijetím kontrolního řádu bylo provedeno několik formálních změn v §§ 15 a 15a (namísto pojmu „statní kontrola“ se nově používá pouze „kontrola“).
Neoficiální plný text
Od 1. 1. 2014 vstoupil v platnost nový občanský zákoník a tato změna si vyžádala řadu úprav dalších zákonů. Některé z těchto změn byly provedeny zákonem 303/2013, který mimo jiné mění také zákon o stavebním spoření (část čtrnáctá, článek XVII). Jediná zásadní změna se týká postupu při úmrtí účastníka stavebního spoření. Dříve bylo možno převést na někoho z pozůstalých veškerá práva a povinnosti vyplývající ze smlouvy o stavebním spoření – prakticky šlo o převedení smlouvy o stavebním spoření na jinou osobu. Podle nové úpravy toto již není možné a součástí pohledávky se stávají pouze naspořené prostředky na účtu stavebního spoření, případně dluhy účastníka. Zaniká tím možnost pozůstalého pokračovat ve spoření a případně později čerpat úvěr ze stavebního spoření.
Neoficiální plný text
V roce 2011 byla přijata novela 353/2011, která byla téměř totožná se zákonem 348/2010, lišila se pouze tím, že neobsahovala ustanovení o 50% zdanění státní podpory, které bylo podle Ústavního soudu neústavní. Tato novela nabyla účinnosti 1.1.2012. Ustanovení o snížení státní podpory na 10 % a zrušení osvobození úrokových výnosů ze stavebního spoření od srážkové daně tak platí spojitě od 1.1.2011. Od 1.1.2010 jsou tato ustanovení v platnosti na základě zákona 348/2010, a od 1.1.2011 platí díky novele 353/2011.
Stavebním spořitelny získávají možnost vykonávat působnost kontaktního místa veřejné správy.
Novela č. 348/2010 Sb. byla 27.4.2011 Ústavním soudem zrušena ke dni 31.12.2011, protože Ústavní soud dospěl k závěru, že novela byla přijata neústavním způsobem. Ustanovení o 50% zdanění státní podpory za rok 2010 bylo Ústavním soudem zrušeno s okamžitou platností jako retroaktivní.
Novela 348/2010 nabyla účinnosti 1. ledna 2011 a zavedla snížení státní podpory na 10 % z ročně uspořené částky, nejvýše však 2000 Kč ročně. Dále bylo zrušeno osvobození úrokových výnosů ze stavebního spoření od srážkové daně a byla zavedena jednorázová 50% daň na státní podporu za rok 2010 (tj. státní podpora, která se vyplácela v roce 2011). Tyto změny se vztahují na všechny smlouvy bez ohledu na to, kdy (tj. z jakých podmínek) byly uzavřeny. Stavebním spořitelnám byla zmírněna omezení pro smlouvy s právnickými osobami (týká se § 9 odst. 3). Novela byla později zrušena Ústavním soudem (viz nález Ústavního soudu a zákon 353/2011 výše).
Tyto novely jsou pouze technického charakteru, na podmínky stavebního spoření nemají praktický vliv.
Touto novelou bylo stavebním spořitelnám uloženo uvádět ve smlouvách o stavebním spoření výši poplatků. Stavební spořitelny jsou také povinny úročit účastníkům zálohy státní podpory bezprostředně poté, co ji obdrží od ministerstva. Na připsání zálohy státní podpory má stavební spořitelna měsíční lhůtu, úroky se však počítají již od následujícího dne.
S účinností od 1. ledna 2004 byla snížena státní podpora na 15 % z ročně uspořené částky, nejvýše však 3000 Kč ročně. Byla zavedena možnost čerpat státní podporu na více smluv současně, vázací lhůta byla prodloužena na 6 let. Tyto změny se dotkly pouze smluv uzavřených po 31.12.2003. Na dříve uzavřené smlouvy tak byla i nadále čerpána státní podpora podle starších (výhodnějších) podmínek.
První novela, která kromě různých technických upřesnění zavádí pojem cílová částka. Ustanovení o překlenovacích úvěrech je přesunuto z § 9 do § 5 a především je výše překlenovacího úvěru omezena cílovou částkou. Byl upraven zejména 5 (smlouva o stavebním spoření) a § 9 (povolené podnikatelské aktivity stavební spořitelny). Mění se limit objemu pohledávek z překlenovacích úvěrů dle § 5 odst. 5 a tzv. komerčních úvěrů dle § 9 odst. 1. Původní hranice 40 % vkladů na účtech stavebního spoření se mění na 20 % součtu cílových částek podle uzavřených smluv, a to dle stavu zjišťovaného na konci příslušného čtvrtletí.
První verze zákona nabyla účinnosti 1. 4. 1993. Státní podpora byla stanovena na 25 % z ročně uspořené částky, nejvýše však 4500 Kč ročně. Vázací lhůta byla pětiletá. Počet smluv uzavřených jedním účastníkem nebyl omezen, ale státní podporu mohl čerpat pouze na jednu smlouvu.
Komentáře (0) ke článku
Zákon o stavebním spoření