Zájem o úvěry stavebních spořitelen roste o 40 %
10. 4. 2017 | V březnu se stavebním spořitelnám velmi dobře dařilo v úvěrové oblasti. Méně uspokojivé výsledky však byly v segmentu nových smluv o stavebním spoření.
Dvouciferný růst úvěrů u čtyř z pěti stavebních spořitelen
Koncentrace stavebních spořitelen na úvěrové obchody je přirozená. I když je ve vzduchu cítit růst úrokových sazeb, úvěry stále zůstávají jediným zdrojem zisku. Stavební spořitelny se postupně začínají více orientovat na nezajištěné úvěry což je segment, kde jsou téměř bezkonkurenční. A regulace ČNB jim nyní nahrává. Od 1. 4. 2017 mohou banky poskytovat hypotéky nejvýše do hodnoty 90 % zastavené nemovitosti a doplnit chybějící část financování nezajištěným úvěrem stavební spořitelny je logický krok.Když se podíváme detailně na výsledky jednotlivých hráčů, vidíme velké rozdíly. Na špici je opět Modrá pyramida (viz též komentář k únorovým výsledkům). Meziroční růst 62 % je úctyhodný, obzvláště když si uvědomíme, že podobný růst zaznamenala MPSS i v loňském roce.
Potěšující je i 52% růst Českomoravské stavební spořitelny, které se loni příliš nedařilo a která díky své velikosti silně ovlivňuje výsledky celého sektoru stavebního spoření. Jediný Wüstenrot ztrácí téměř 34 % což je na rostoucím trhu škoda.
Spoření se nedaří
Zatímco výsledky úvěrových obchodů jsou více než uspokojivé, horší je to se zájmem o nové smlouvy o stavebním spoření. I když objem nových smluv v březnu byl lepší než lednové či únorové výsledky, stále je to méně než ve stejných měsících před rokem. Nářek nad nízkými úrokovými sazbami zde není na místě. Vždyť klasické banky nenabízejí lepší sazby a po započtení státní podpory (a samozřejmě i poplatků) je zhodnocení na účtu stavebního spoření trojnásobně lepší!To, že nevystačíme s pouhým konstatováním „o stavební spoření není zájem“, ukazují i rozdíly mezi jednotlivými spořitelnami. Meziroční pokles vidíme u dvou (Raiffeisen a ČMSS), zatímco ostatní tři uzavřely více smluv než před rokem. A nejde o malá čísla, meziroční změny v procentech jsou vždy dvoumístné!
Vysvětlení nepřináší ani pohled na výhodnost jednotlivých tarifů. Rozdíly zde nejsou příliš velké a ať porovnáváme sazby nominální nebo čisté (po započtení všech možných výhod, bonusů a prémií), nedobereme se k rozumnému vysvětlení. Zřejmě i zde se ukazuje, že rozhodující je prodejce a jeho motivace.
Autor: Petr Kielar